Landscape frottage – kurátorský text

Kurátorka: Ema Čabová

Fotoreport z výstavy si môžete pozrieť tu

Juraj Hubinský je umelcom, ktorého tvorba je rozkročená medzi viacerým polohami. Výstava Landscape Frottage prezentuje jednu z nich a ukazuje nám, čo sa stane, keď začne architekt maľovať. Svojim neustálym prekračovaním medzi architektúrou a maľbou Juraj získava niečo, čo mnohým po istom čase hlbokého norenia sa v jednom médiu začne unikať unikať – na jednej strane je to odstup a na tej, na druhej autentická zvedavosť a zaujatosť tým, čo je jedno médium schopné uniesť a čo je lepšie odniesť si zas na tú opačnú stranu.

Názov Landscape Frottage odkazuje k sérii malieb a a objektov, v ktorých sa mieša úprimná fascinácia médiom a a maliarskymi postupmi so špinou, architektonickým odpadom a a prvkami, ktoré ostávajú ukryté hlboko v v tele telách stavieb. V druhom rade ide naozaj o o „krajinnú frotáž“, pretože maľby vznikajú skúmaním krajiny a odtláčaním malých častí architektúry na plátno. Sú teda akýmsi záznamom rôznych typov dynamík, ktoré týmto maľbám dali život život – od pohybu medzi jednotlivými médiami, zber samotného materiálu,  až po samotný proces ich tvorby.

Juraj svojim maliarskym prístupom architektúru „vykostí", prvky si starostlivo vyberie a a  následne ich prenáša do média maľby. Tieto naoko banálne architektonické
 súčiastky estetizuje a a vo svojich dielach ich obsadzuje do hlavných úloh. Vlnité plechy, kari-rohože, pletivá, ploty, sieťky do omietok a ďalšie prvky, ktoré nevidíme, alebo o ktoré zakopávame, keď kráčame okolo stavenísk, sú zrazu nositeľmi maliarskeho obsahu. Aj oni, spolu s Jurajom, prekračujú prechádzajú z jedného média do druhého. Navyše, svojou úprimnosťou a istou „čistotou“ pohľadu umelec,  viac či menej chtiac úmyselne, maľbu ako takú mierne nahlodáva a a napáda jej pravidlá. Používa ju ako východiskový rámec a skúša, čo mu dovolí. Jeho objekty záujmu nie sú typicky maliarske a on ich vlastne ani nemaľuje. Život im na plátne dáva airbrush. Nástroj, ktorý sa väčšinou používa k dosiahnutiu dokonalých, jednoliatych povrchov, a ktorý anonymizuje maľbou fetišizovaný ťah štetca Juraj používa na to, aby stvárnil nedokonalé. No práve airbrush dáva Jurajovým maľbám svojskú estetiku a, paradoxne, aj autorský rukopis.

Výsledkom tohto – z časti pomerne pragmatického a z časti v istom zmysle konceptuálneho– procesu je symbiotická komunikácia medzi architektúrou a  maľbou, istá výmena, v v ktorej to, čo je pre jedného druhoradým, sa pre iného stáva pokladom. V ktorej to, čo nedovolí architektúra, dovolí maľba, a naopak. A A Juraj túto komunikáciu citlivo mediuje.

Juraj Hubinský (1986, Trenčín) ukončil magisterské štúdium na VŠVU na Katedre Maľby a iných médií v ateliéri +- XXI Daniela Fishera v roku 2017 a Fakultu architektúry STU v roku 2011. Za svoje architektonické diela bol nominovaný na cenu CEZAAR 2020 a 2021.

Ema Čabová (*1997, Bratislava) je kurátorka a teoretička súčasného umenia. Absolvovala bakalárske štúdium dejín umenia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského a magisterské štúdium teórie a praxe súčasného umenia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. V minulosti pôsobila v Krokus galérii (2017-2019) a v galérii Zahorian & Van Espen (2019-2021). V rokoch 2019-2023 bola členkou APART kolektívu, kde sa venovala kurátorskej, výskumnej, publikačnej činnosti a projektovému manažmentu. V roku 2020 spoluzaložila galériu A Promise of Kneropy v Bratislave, kde pôsobila ako art directorka a kurátorka. V rokoch 2021-2023 pracovala v tranzit.cz v Prahe. Jej texty boli publikované vo FlashArt CZ/SK, na Artalk.cz a vo Fotograf Magazine. Od roku 2022 pôsobí ako členka redakčnej rady FlashArt CZ/SK. V rokoch 2022-2023 bola kurátorkou Ceny Oskára Čepana 2022.