Kurátorka: Nikoleta Bukovská
Fotoreport z výstavy si môžete pozrieť tu
V rámci aktuálnej výstavy Martina Rötlingová programovo nadväzuje na predošlý výstavný projekt Great Expectations (Station Gallery, 2022) a opätovne sa púšťa do skúmania vplyvu sociálnych médií na medziľudské vzťahy. Skrz Cez reflexiu telesnosti a ženskej subjektivity tematizuje premeny na poli intimity, sexuality a milostných vzťahov v súčasnom predigitalizovanom svete.
Svoju výstavnú premiéru má séria provokatívnych grafických miniatúr zobrazujúcich erekciu v rozmanitých polohách. Predlohou pre sériu grafík bola autorkina súkromná zbierka pozostávajúca zo sexuálne explicitných fotografií, ktoré obdržala od mužov vo forme sextingu na sociálnych sieťach. Motív falusu, všeobecne považovaný za symbol dominancie a moci, je redukovaný na miniatúru veľkosti 5 x 5 cm. Autorka sa vtipným spôsobom pohráva s mužským egom a kriticky podrýva falocentrický subjekt. Maskulinita je ďalej destabilizovaná a a ironizovaná explicitným vystavením malieb mužských intímnych partií na poličku, na spôsob akejsi zbierky trofejí ženy-lovkyne. Kým zobrazenia mužských intímnych partií sú cielene zmenšované so zámerom dekompresie falickej moci a ega, dominantné postavenie v v rámci výstavnej konštelácie získava nadrozmerná zväčšenina ženských genitáli9ií, významovo ešte povýšená s nápisom L'ORIGINE (Pôvod).
V spletitom svete online zoznamovania hrá rovnako dôležitú úlohu seba-prezentácia prostredníctvom profilových fotografií. Lov, vábenie, a zvádzanie sa deje skrz cez eroticky angažované portréty, ktoré v podaní umelkyne nesú autobiografické znaky. Na premaľovaných fotografických výrezoch tela zachytených na spôsob „selfies“ sa prejavuje autorkin príklon k sugestívnej imaginácii a senzualite. Lascívne gestá zjemňuje rozmanitými výrazovými prostriedkami; rozostrením kontúr, rozpohybovaním a fragmentáciou častí tela. Ženské postavy odieva výlučne odieva do čipkovaného negližé, ktoré je v prenesom zmysle slova brnením do boja dodávajúcim nositeľke odvahu pred aktom „lovu“.
Ústredným motívom výstavy sa stáva vizuálna metafora dynamiky vývoja a priebehu vzťahu, ktorú autorka stvárnila objektovou procesuálnou inštaláciou. Kombináciou kvetinových aranžmánov a a naservírovaného ovocia, asociovaných s hojnosťou a sexuálnou príťažlivosťou, spredmetňuje myšlienku stola rozkoše. Vytvára kontemplatívny meditatívny priestor na stíšenie, na budovanie intimity, ktorý je zdieľaný medzi dvoma ľuďmi. V rámci efemérnej inštalácie je možné sledovať postupné zmeny, rozpad a rozklad hraničiaci s estetikou hnusu. Na pozadí postupnej degradácie, evokujúcej predstavu začiatku a konca vzťahu, sa autorka zaoberá trajektóriou životnosti milostných vzťahov. Od prvotného prekypujúceho milostného ošiaľu, k odcudzeniu, ochladnutiu citov a vytriezveniu.
Inštaláciu dotvárajú dve nové veľkorozmerné maľby, medzi ktorými vzniká dynamické, priam sexuálne pnutie. Je ich možne chápať ako pendanty, na jednej strane Adam ako biblicky prvý muž, na druhej strane Lilith jeho neposlušná prvá žena vyhnaná z z rajskej záhrady, ktorá neposlúchala príkazy a a zákazy svojho manžela. Autorkina seba štylizácia do pozície mytologických či historických osobností je opakujúco opakovane sa objavujúcou stratégiou v v Rötlingovej tvorbe, ktorá vychádza z jej záujmu o hľadanie a vkladanie metaforických významov do svojej maliarskej tvorby.
Martina Rötlingová (1987) sa vo svojej tvorbe venuje prevažne figurálnej maľbe, v v rámci ktorej kriticky analyzuje a a hodnotí ženské prežívanie vo vzťahu k k digitálnym médiám k . Martina. Rötlingová študovala na Akadémii umení v v Banskej Bystrici na Fakulte výtvarného umenia v v ateliéri súčasnej maľby u u Prof. Stanislava Balka. Má za sebou niekoľko samostatných a skupinových výstav a svoju tvorbu opakovane prezentuje i v v zahraničí (Česká Republika, Belgicko, Bulharsko, Taliansko a i.). V súčasnosti žije a pracuje v Antverpách.